När du leder ett företag finns det aldrig brist på arbete att göra. Oavsett om du är fokuserad på försäljningssiffror, marknadsföringsstrategier eller intern organisation, finns det alltid något du och ditt team kan göra för att förbättra. Som sagt, när det kommer till kundservice kan det vara svårt att veta exakt var du ska fokusera dina förbättringsinsatser. Bör jag anpassa mina kundsupporttider? Borde jag anställa fler kundinriktade medarbetare? Kanske borde jag helt och hållet överväga min kundservice? Att svara på någon av dessa frågor är inte lätt. Men tillsammans är det verkliga problemet var man ska fokusera först, och ställer frågan "Vilka är de tre viktiga egenskaperna hos kundservice?"
I huvudsak handlar de tre viktiga egenskaperna hos kundtjänst kring tre saker; professionalism, tålamod och en "människor-först"-attityd. Även om kundservice varierar från kund till kund, så länge du följer dessa riktlinjer är du på rätt väg.
För att få en uppfattning om varför dessa saker är de viktaste, låt oss dela upp dem. Professionalism, hänvisar till den attityd du har mot dina kunder. Även när en kund är upprörd eller beter sig omoget, är det upp till dig att sprida situationen, om möjligt, och göra vad du kan för att representera ditt varumärke i ett positivt ljus.
Det andra som är tålamod, betyder att komma ihåg att varje kund är olika. Även om det uppenbarligen finns några vanliga "gör" och "gör inte", lär sig varje kund i en annan takt och kan reagera på en vanlig praxis på ett sätt som du inte förväntade dig. Att tillhandahålla service av hög kvalitet innebär följaktligen att vara kreativ och flexibel.
Slutligen, det tredje, en folk-först-attityd, bygger på professionalism och tålamod. Med denna attityd i åtanke bör din kundservicestrategi förstärka idén om mänsklig anslutning. Med andra ord betyder exceptionell service att komma ihåg att även om kontanter byter ägare, är pengarna inte den viktigaste delen av transaktionen. Det är relationen du skapar med kunden.