Idag finns det möjligheter att jobba inom kundtjänst och kundservice på mängd olika sätt. När det gäller arbetsuppgifter så kan det vara att du ska vara finnas tillgänglig för företagets kunder. Du blir ofta den första kontakten och därmed en representant för varumärket. Det beror lite på vad det är för företag du jobbar för vad du har mer för arbetsuppgifter. Men det kan vara om att besvara kundens frågor, ge information om tjänster och produkter, ta emot beställningar, sköta reklamationer och ge teknisk support. Ibland så ingår det även att ta hand om administration i form av ärendehantering och återkoppling till kollegor och kunder.
Kunder kan ofta ta kontakt på olika sätt. Det kan vara via telefon eller mail. Men det har även blivit allt vanligare att kunna chatta med kundtjänst. Det på casino, läs mer om såna här, så väl som hos stora företag. En del företag tar även emot frågor via sociala medier som Facebook och Twitter.
Du får ofta sitta på ett kontor med flera medarbetare som även de sköter kundkontakter på samma sätt. På vissa företag kan en kundtjänst också innebära att man bemöter kunder ansikte mot ansikte över en disk eller reception.
Att jobba inom kundservice kräver inte alltid att du har erfarenhet av det. Har du ett bra servicetänk och bra kundbemötande kan du komma långt med det. Du kanske har arbetat med människor tidigare fast på andra sätt. Det kan du ha nytta av i så fall.
För vissa jobb inom kundtjänst kan du behöva ha erfarenhet av företagets produkter eller tjänster, eller ha viss branschkunskap. Men det är också vanligt att man lär ut detta på en introduktionsutbildning.
Datorkunskaper är dock till en stor del avgörande. Det kan handla om grundläggande kunskaper, från att vara snabb på tangenterna, klara av att arbeta med två skärmar och flera öppna program och fönster samtidigt. Eller att ha erfarenhet av ett visst system.
Du måste kunna kommunicera med kunden på det språk som förväntas. Kan du andra språk än svenska och engelska är du extra eftertraktad.
Det är sällan krav på utbildning, men många förväntar sig slutfört gymnasium. Har du en utbildning inom service, handel, administration eller turism brukar det ses som extra positivt.
Att jobba med kundservice på kundtjänst är något som passar de flesta, oavsett kön eller ålder eller bakgrund. Det som gäller är att du gillar att jobba med människor och är bra på att ge service. Sen är det rätt viktigt att kunna ha ett bra tålamod med. Ofta får du förklara samma saker flera gånger om för olika människor, eller till och med för samma person.
Något som är viktigt är att du snabbt kan förstå kundens problem och hitta lösningar. Det gäller att ha huvudet på skaft och vara kvicktänkt med hög social kompetens. Integritet och diskretion är viktigt, då du hanterar personuppgifter och annan sekretessbelagd information om privatpersoner och företag.
Nja, det beror på kan man väl säga. Det man i huvudsak brukar göra är att ge en bra kundservice och göra kunderna nöjda. Men ibland är det så att företag erbjuder många olika typer av tjänster och produkter, ofta många fler än vad kunderna känner till. För de här företagen handlar god kundservice därför om att kunna föreslå olika produkter eller tjänster som kunden kanske inte själv känner till.
Jobb inom kundtjänst är ofta något som det finns det gott om. Många lediga jobb annonseras ut via kundtjänstföretag, men även större bolag har egna avdelningar för kundservice och dessa jobb tillsätts ofta av rekryteringsföretag eller bemanningar. Det kan vara jobb på heltid eller deltid.